Hlavný salón

Najväčšou miestnosťou kaštieľa je Hlavný salón, ktorý je zariadený nábytkom z prvej polovice 19. storočia v empírovom slohu. Steny zdobí Galéria dôstojníkov kyrysníckeho jazdeckého pluku baróna Seherr von Thoss, ktorý sa preslávil v bojoch proti Turkom na území Rakúsko-Uhorska.

Táto zbierka v počte 58 kusov je jednou z najrozsiahlejších a najstarších v Európe. Portréty vysokej umeleckej hodnoty vznikli v rokoch 1727 – 1731 a ich autorom je Carl Emrich. V pluku slúžil aj gróf Andrej Koháry, jeden z majiteľov kaštieľa, ktorý si neskôr na svoje náklady založil vlastný dragúnsky pluk.

interier sv anton

 

zamatove tapety sv anton

Steny miestnosti sú pokryté papierovou tapetou z 19. storočia s plastickým vzorom zo zamatového prášku a tlačeným zlatým ozdobným motívom.

Majoliková pec s bohatou ornamentálnou výzdobou je dielom viedenských majstrov z 18. storočia. Dômyselne riešený spôsob prikladania dreva z chodby bol veľmi praktický, pretože sa pri kúrení v salónoch nešpinilo a sluhovia panstvo nerušili.

V každej miestnosti kaštieľa je iný originálny tvar pece. Dlhé (52 metrové) chodby kaštieľa vo Svätom Antone sú vyzdobené viac ako tisíckou obrazov a poľovníckych trofejí po bývalých majiteľoch.

Návštevníka upútajú dobové fotografie z rôznych kútov Európy i sveta, ktoré navštívili Coburgovci počas svojich ciest a množstvo grafických listov s rôznymi výjavmi, či už poľovníckymi, vojenskými alebo žánrovými.

 

Hlavné schodisko

schodisko sv antonschodisko sv anton2Hlavné schodisko vedie z podchodu na poschodie a je skromnou kópiou schodiska viedenského Schönbrunu. Na zábradlí sú umiestnené alegorické plastiky Dňa, Noci a štyroch živlov - ohňa, vody, zeme a vzduchu. Sochy sú dielom Dionýza Stanettiho, ktorý pochádzal z taliansko-rakúskej umeleckej rodiny.

V polovici 18. storočia sa usadil v Kremnici, kde vytvoril Morový stĺp rovnako ako aj v Banskej Štiavnici. S plastickou výzdobou schodiska korešpondujú aj nástropné fresky, opäť s alegorickými výjavmi.

Ústredná freska zobrazuje skupinu antických bohov. V strede je bohyňa Juno, najvyššia olympská bohyňa, sestra a manželka Jupiterova, ochrankyňa žien, manželstiev a pôrodov. Po jej pravici je zobrazený brat a manžel, najvyšší olympský boh Jupiter. Ďalšími postavami sú Aténa, Apolón a Flóra.

 

 

Hudobný salón

hudobny salonsteny salon sv antonHudobný salón je dekorovaný komplexnou výmaľbou stien klasicizujúceho charakteru z polovice 19. storočia. V živých sýtych farebných tónoch je celá škála dekoratívnych a ornamentálnych prvkov - rozvilín, masiek, lýr a orlov. Predstavuje arkádovú architektúru so zavesenými drapériami, pričom pozadie evokuje priehľad do voľného priestoru s modrým nebom. Je zariadený barokovou sedacou súpravou zo začiatku 18. storočia.

Vzácne poťahy sú pôvodné, vyšívané ručne - gobelínovou technikou malého a veľkého bodu s rastlinným alebo figurálnym motívom.Steny Rímskeho salónu dekoruje maľovaná textilná tapeta. Hlavným motívom výzdoby sú iluzívne busty rímskych cisárov, striedajúce sa s trojicou výjavov, ktoré čerpajú námety z poľovačiek, moreplavby a galantných scén.

Maľovaná textilná tapeta je ojedinelou a vzácnou ukážkou dekoratívnej maľby polovice 18. storočia. Ručne vyšívané gobelínové poťahy na sedacej súprave v rokokovom a klasicistickom slohu sú charakteristické svojou originalitou a neopakovateľnosťou. Na každej stoličke a kresle je vyšitá iná kytica kvetov.

 

Činsky salón

Majitelia kaštieľa vo Sv. Antone nezaostávali za módnym trendom vtedajšej doby a vo svojom sídle si zariadili aj orientálny Čínsky salón. Steny salónu sú pokryté nádhernou čínskou výšivkou na hodvábe višňovej farby, ktorá sa opakuje aj na sedacej súprave z obdobia druhého rokoka (okolo r. 1860). Dominantným kusom je japonský etažér z poslednej štvrtiny 19. storočia, ktorého povrch je bohato zdobený japonskými technikami takamakie, hiramakie, kirigane a pokrytý prírodným lakom.

cinsky salon2

Dekor odkrýva krajinu s veľkým počtom skalísk, rybárskymi dedinkami a vodnými tokmi, na ktorých plávajú loďky. Všetko je dozdobené kvetinovou dekoráciou so sakurovými vetvičkami, pričom každá úchytka na dvierkach má originálny rastlinný alebo zvierací motív.

Ako pokladnička, ktorá vie prefíkane vylákať od návštevníka peniaz, slúžil čínsky bôžik. Aby naplnil svoje tučné brucho, jednou rúčkou peniaz pýtal a druhou sa poďakoval. Keď peniaz získal, vyplazil jazyk. Veľké čínske dekoratívne vázy s výjavmi starodávnych rytierskych hier boli vyrobené v Číne na objednávku bývalých majiteľov.

 

Jedáleň

Miestom slávnostných hostín bola Reprezentačná jedáleň pre 24 osôb. Je zariadená nábytkom z 19. storočia. Spoločenské postavenie majiteľov kaštieľa odzrkadľujú vzácne portréty na stenách. Návštevník tu môže vidieť kolekciu 19 miniatúrnych obrazov rodiny Márie Terézie, ktoré maľovala jej dcéra Mária Kristína. Ďalšie portréty zobrazujú Bourbonovcov, ruského cára Pavla I. aj s manželkou Máriou Fiodorovnou. Dominantou v miestnosti sú samozrejme dva portréty Ferdinanda Coburga ako bulharského cára a v staršom veku. Bohaté zbierky skla, porcelánu a majoliky obsahujú obedové, čajové, kávové súpravy, tiež toaletné súpravy s nádhernými maľovanými nočníkmi, vázy a iné dekoratívne predmety. Coburgovci nakupovali porcelánové výrobky v rôznych kútoch Európy.

V Tyrolskej poľovníckej jedálni zariadenej masívnym nábytkom z 19. storočia je na príborníku nemecký nápis : "Jedz, čo je dobré, pi, čo je svieže, hovor, čo je pravdivé a miluj, čo je vzácne." Steny zdobia vzácne olejomaľby s poľovníckymi motívmi z 18. storočia. Pozoruhodná je ručne maľovaná mapa Muránskeho panstva, ktoré patrilo Koháryovcom už od roku 1720.

Poľovnícka expozícia je jedinou špecializovanou expozíciou s celoslovenskou pôsobnosťou. Jej umiestnenie veľmi vhodne nadväzuje na historicko - spoločenské fakty a tradície. Jednak na skutočnosť, že práve v Banskej Štiavnici sa už v roku 1808 začal vyučovať predmet poľovníctvo a technicky sa vhodne využil priestranný objekt kaštieľa po rodine Koháryovcov a Coburgovcov, ktorí boli vášnivými poľovníkmi a milovníkmi prírody.

muzeum polovnictvo1 muzeum polovnictvo 2 muzeum polovnictvo3

 

Samotná expozícia poľovníctva tvorí 12 miestností, v ktorých je členená do odborných celkov. Začína historickým vývojom lovu, ktorý bol zdrojom obživy pravekého lovca, prechádza jednotlivými vývojovými stupňami končiac pri súčasnosti. Ďalšie samostatné oddelenia tvorí poľovnícke strelectvo - zbrane, strelivo - jeho výroba, chladné zbrane, kuše, balistre a primitívne pytliacke zbrane.

Miestnosť sokoliarstva svojimi dermoplastickými preparátmi zahŕňa skoro všetky dravce žijúce na našom území. Prezentuje pomôcky na výcvik dravcov pre sokoliarske účely.

Miestnosť kynológie prezentuje dermoplastické preparáty poľovných psov pochádzajúcich od jediného predka - vlka. Modely psov prezentujú najpoužívanejšie a najrozšírenejšie plemená psov, ktoré si poľovníci vyšľachtili pre špecifické poľovné účely.

Miestnosť rybárska - zahŕňa dermoplastické preparáty našich rýb a historické náčinie používané pri ich love.

Miestnosť poľovníctva v umení znázorňuje stvárnenie poľovníctva v rôznych materiáloch ako rohovina, paroh, kov, drevo, koža, keramika, výtvarné diela, nábytky ap.

Štyri miestnosti na seba nadväzujúce tvoria 4 základné biotopy - prostredie lesné, vodné, nížinné a vysokohorské so základnými druhmi živočíchov a vtákov.

Vhodné umiestnenie celej poľovníckej expozície dotvárajú interiéry chodieb so stovkami trofejí našej aj cudzokrajnej zveri.

 

 

Súčasťou areálu kaštieľa je aj nádherný park, ktorý voľne prechádza do lesa. Historické dokumenty o tom, ako vyzeral v minulosti, sa nezachovali. Predpokladá sa, že najväčší rozkvet park zažil pri dostavbe kaštieľa okolo roku 1750. V súčasnosti sú na terasách v blízkosti hlavnej budovy plochy so zvyškami pravidelnej barokovej úpravy, ktoré voľne prechádzajú do prírodne-krajinárskeho parku a lesoparku.

Zachovaný vodný systém je napájaný niekoľko kilometrov dlhým náhonom s akvaduktami z Kolpašského potoka a tvoria ho dva jazierka spojené vodopádmi a kaskádami. Romantické zákutia s lavičkami, mostíkmi a altánmi dopĺňa umelo vytvorená jaskyňa - grotta. Park je nádherný v každom ročnom období a prechádzka v ňom poteší oko aj srdce.

muzeum sv antona park3  park sv anton muzeum  muzeum sv antona park 

 

 

Medzi najvzácnejšie skvosty zbierkového fondu múzea patrí marketéria. Jedná sa o barokový nábytok pozostávajúci zo štyroch kusov – stola, dvoch stojanov pod svietniky a zrkadla. Všetky plochy nábytku sú pokryté korytnačinou, vykladanou perleťou, cínom, mosadzou, striebrom a drahými kameňmi.

Na jednotlivých kusoch prevláda figurálna výzdoba s antickými motívmi a bohatou ornamentikou. Túto vzácnu barokovú súpravu dokončil v roku 1719 Johann Mann z Augsburgu. Už v dobe vzniku mal takýto typ nábytku veľmi vysokú hodnotu a je to skutočne dielo najvyššej kategórie.

marketeria  marketeria 2 

A Szentantali Múzeum (Svätý Anton)

 +421 918 877 062 - múzeumi jegypénztár

 +421 45 691 39 32

 +421 915 821 973 - titkárság

 info@msa.sk

 Múzeum vo Svätom Antone
Svätý Anton 291
969 72 Svätý Anton

Facebook

GPS Súradnice

48°25'19.0"N+18°56'27.8"E

[48.421903,18.9401711]